KAFFE FAQ - OFTE STILLEDE SPØRGSMÅL
Ved lysristet kaffe har bønnerne en lysebrun farve og tør overflade. Fordi opvarmningen ikke har været lige så massiv som ved de mørkere profiler, vil syreindholdet i bønnerne væregodt bibeholdt. Det giver de færdigristede bønner et højt syreindhold, som bevarer kaffens oprindelige egenskaber og særlige smagsnoter.
Lysristede bønner har typisk en sødlig, nærmest frugtagtig, duft. Samtidig får de en let “fylde”, som gør, at nogle kaffedrikkere lige skal vænne sig til en meget anderledes oplevelse, end det billige stads, man kan købe nede i supermarkedet.
Endelig er koffeinindholdt i lysristede bønner også højere end ved de mørkere profiler.
Tager vi den trinnet videre og mellemrister bønnerne, bliver farven naturligt nok mørkere (den er stadig tør).
Da opvarmningen ved denne profil er kraftigere end ved lys ristning, bliver balancen mellem fylden og syren i smagen mere balanceret. Det betyder også, at man går lidt på kompromis med kaffebønnernes oprindelige egenskaber, men det er jo en smagssag, hvad man foretrækker.
Du vil også kunne ane en let sødme i smagen, fordi syren ikk er lige så fremtrædende som ved en lys ristning. Bønnerne vil populært sagt få en “mørkere” smag. Fylden ved denne ristningsprofil er mere udtalt, og derfor vil det for mange være et godt kompromis, når man skal i gang med at prøve rigtig kvalitetskaffe.
Koffeinindholdet er mindsket en del i forbindelse med den kraftigere opvarmning. Derfor har mellemristede kaffebønner et medium indhold af koffein.
Her får du kaffebønner med en betydeligt mørkere smag (altså mere fylde), da den længere ristning påvirker smagen og aromaen. Syren forsvinder gradvist under ristningen bliver erstattet af en let krydret smag med en bittersød eftersmag.
Overordnet set vil både smag og aroma være kraftigere end ved de lysere ristninger. Derfor er der også mange, der foretrækker denne risteprofil, da den minder mere om billig kaffe. Det sagt er der dog en verden til forskel, når ristningen er gjort ordentligt med gode råbønner!
Koffeinindholdet holder sig stadig på et medium, ligesom med en mellemristet profil.
Vi anbefaler at vores kaffe kværnes og drikkes indenfor de første 3 måneder. Det kan sagtens holde sig længere i ubrudt emballage, men kaffe vil miste aroma, smag og kraft med tiden.
Opbevar din kaffe i den pose vi har pakket den i. Den kan genlukkes nemt ( vigtigt at den er helt lukket til ) og har en ventil der tillader kaffen at komme af med de gasser den stadig afgiver efter ristning.
Vi rister kaffe så ofte som muligt, så det kaffe vi sender til vores kunder er så frisk som muligt.
Vi anbefaler, at læse om vores kaffe her på hjemmesiden. Under hver kaffe kan du læse hvad vi anbefaler den kan anvendes til. Alle vores bønner kan dog anvendes til alle bryggemetoder. Det kommer kun an på hvordan de bliver kværnet og efterfølgende brygget. Men selvfølgelig har vi vores favoritter til de forskellige bryggemetoder 😊
Du skal vælge den kaffe du bedst kan lide. Det kan lyde banalt, men det handler jo alt sammen om individuel smag. Kaffe er ikke bare lige at vælge til andre. Måske er du til søde, friske noter, men din kæreste er til stærk, syrlig kaffe. Du er nødt til at prøve dig frem.
Du kan sætte dit abonnement på pause ved, at klikke "se abonnement" i hvilken som helst af de mails du har modtaget, vedrørende dit abonnement.
Har du en kundeprofil hos os, kan du også ændre i dit abonnement ved at logge ind på din profil HER. Indtast blot din mail og dit password.
Har du ikke en kundeprofil endnu, kan du nemt og hurtigt oprette en. Brug blot samme navn og email som du brugte, da du oprettede abonnementet.
Kundeprofilen kan oprettes HER.
Du kan altid kontakte os HER. Hvis du støder på nogen form for udfordringer.
Du kan annullere dit abonnement ved, at klikke "se abonnement" i hvilken som helst af de mails du har modtaget, vedrørende dit abonnement.
Har du en kundeprofil hos os, kan du også ændre i dit abonnement ved at logge ind på din profil HER. Indtast blot din mail og dit password.
Har du ikke en kundeprofil endnu, kan du nemt og hurtigt oprette en. Brug blot samme navn og email som du brugte, da du oprettede abonnementet. Kundeprofilen kan oprettes HER.
Du kan altid kontakte os HER. Hvis du støder på nogen form for udfordringer.
Du kan opdatere dine kontaktoplysninger ved, at klikke "se abonnement" i hvilken som helst af de mails du har modtaget, vedrørende dit abonnement.
Har du en kundeprofil hos os, kan du også ændre i dit abonnement ved at logge ind på din profil HER. Indtast blot din mail og dit password.
Har du ikke en kundeprofil endnu, kan du nemt og hurtigt oprette en. Brug blot samme navn og email som du brugte, da du oprettede abonnementet. Kundeprofilen kan oprettes HER.
Du kan altid kontakte os HER. Hvis du støder på nogen form for udfordringer.
Du kan ændre produkterne i dit abonnement ved, at klikke "se abonnement" i hvilken som helst af de mails du har modtaget, vedrørende dit abonnement.
Har du en kundeprofil hos os, kan du også ændre i dit abonnement ved at logge ind på din profil HER. Indtast blot din mail og dit password.
Har du ikke en kundeprofil endnu, kan du nemt og hurtigt oprette en. Brug blot samme navn og email som du brugte, da du oprettede abonnementet. Kundeprofilen kan oprettes HER.
Du kan altid kontakte os HER. Hvis du støder på nogen form for udfordringer.
Du kan ændre leveringsadressen i dit abonnement ved, at klikke "se abonnement" i hvilken som helst af de mails du har modtaget, vedrørende dit abonnement.
Har du en kundeprofil hos os, kan du også ændre i dit abonnement ved at logge ind på din profil HER. Indtast blot din mail og dit password.
Har du ikke en kundeprofil endnu, kan du nemt og hurtigt oprette en. Brug blot samme navn og email som du brugte, da du oprettede abonnementet. Kundeprofilen kan oprettes HER.
Du kan altid kontakte os HER. Hvis du støder på nogen form for udfordringer.
Hvis du f.eks har valgt levering hver 14. dag d. 10 i en måned, vil vi sende og levere din kaffe ud hver 14 dag efter det.
Der kan komme små afvigelser hvis man pludselig rammer en søndag eller en helligdag, men ellers tilstræber vi at det altid passer med de 14 dage eller 30 dage imellem dine leveringer.
Annullering af engangskøb skal ske ved at kontakte kundeservice via mail eller telefon. Annulleringen skal ske så hurtigt som muligt, for at sikre, at ekspeditionen ikke er blevet gennemført.